mandag 16. mars 2009

"Vi skal ikke være smålig med en stor hund og tildeler i dag Uma en fortjent 1.AK"

Overskriften kom fra dommerens munn etter Uma's fuglearbeid med reis og et halvlangt bremsespor i det 75 minutt fredag den 13. mars.

Ja, som dere to som leser bloggen skjønner, det ble en fin debut i AK for den lille damen.
På sin første start fredag 6 mars, klarte hun i siste slipp å spikre en vanskelig Rjukanrype og ble tildelt en 2.AK
Uma fikk fin kritikk og gikk bra på blytungt føre. Manglende reis og to stander uten fugl gjorde sitt til at ikke 1. premien ble dratt opp. Rypene var vanskelige og det ble sett fugl som lettet foran henne begge gangene hun stod..
På søndag stilte vi til ny start, Uma gikk ca 90 minutt på tungt føre og imponerte meg stort. Hun fikk spesielt skryt for reviering og vindbruk. Ingen fugl ingen premie.
Våre venner Nils og Salt stilte også hele helgen på Rjukan. Salt, som fikk meg hektet på pointer i gamle dager, gikk godt begge dager men fant dessverre ikke fugl.
Fredag den 13. mars skulle vise seg å være nok en lykkedag for den lille damen og hennes eiere. Etter å ha holdt oppvisningsshow for meg i fjellet knallet hun til med et fuglearbeid med reis i det 75 minutt.
Bremselengden var imidlertid såpass lang (selv om både jeg og dommeren hadde drøvelen 4 cm ute av kjeften) at jeg var usikker på om det holdt, men etter en liten dommerkonferanse sier en av dommerne: Pointermann, har du apportbevis? Da skjønte jeg hva som kom.
Dommerne oppsummerer og i tåka hører jeg de snakker om reviering, vindbruk, fuglearbeidet, frisk reis og avslutter med: " Vi skal ikke være smålige med en stor hund og tildeler i dag Uma en fortjent 1. AK."

Dææsken for en deilig følelse. Å holde på med fulgehund krever tid men slik betaling er verdt hvert eneste minutt i skogen.

Etter påtrykk fra venner og bekjente flyttet vi over til vinnerklassens kvallik på lørdagen.
Uma ble rangert som nr 2 etter første runde og hadde nok engang debutert med brask og bram.
Etter endt dag ble hun rangert som nr 6, og var i sin første VK finale, 2 år og 1 mnd gammel ;-)
Vell nede får vi melding om at vår venn Kjetil har knallet inn 1 UK på både Vega og Phønix på en og samme deg, rått rett og slett.

Etter å ha vært i fjellet 9 dager i et strekk gikk det som det kunne gå, den lille damen gikk tom for fuel og fikk ikke vist seg frem i finalen. Men, vi har fått så mange hyggelige tilbakemeldinger fra kjente og ukjente disse dagene at smilet og gleden av å ha opplevd alt dette kommer til å sitte i lenge, lenge

Vi sees til høsten karer ;-)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hei igjen Frank.
Jeg er stum av beundring over Uma. Først trodde jeg bare hun var så god fordi hun fikk lov til å gå sammen med noen flotte SV. Men nå har jeg forstått at det faktisk er fordi det er en kjempegod hund, som har vært så heldig å få komme til Frank og MajBritt. Bedre læremester og fint miljø kunne hun ikke fått, noe som bevises med mange kjempefine resultater. Jeg bøyer meg igjen i støvet for Frank og P Uma. Så får vi la VK starten bli belastet for impulshandling.
Mvh.RoyF.

Frank Ådne Pedersen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Frank Ådne Pedersen sa...

Takk skal du ha Roy, satser på å fortsatt høste av Stakkhaugens lange erfaring i tida som kommer;-) Snakkes

Alexander Kristiansen sa...

Gratulerer Frank! Utrolig bra gjort å fikse VK-billetten så raskt. Vi får konkurrere til høsten :-)

Anonym sa...

Hei.
Gratulerer til dere alle. Det er en rørt og stolt oppdretter som skriver dette. Velkommen til Geiloprøven helgen etter påske. Med finpussing i påsken er det vært et forsøk.

Hilsen Hans
Setpoints

Kjetil Kristiansen sa...

Igjen tusen ganger gratulerer Frank. Det ble en stor helg for oss begge. Sikter igjen til vår masterplan fra 2 år tilbake da vi begge bestemte oss for å gå på med krum nakke. Vi var enige om at dette skulle vi fikse. Og tenk at vi begge timer det slik at vi får vår største dag i fjellet samme helgen på samme prøve.
Når har du tenkt å starte med neste valp???? Tttttttttog du an!!!

Anonym sa...

Det kan jeg bare si deg Kjetil, det blir lenge til nest valp,, tror jeg... Og igjen gratulerer med en kanon helg!!!
May britt (matmor til Uma og Bella)

Anonym sa...

Hei, og GRATULERER!!

Fantastisk bra å kapre VK-billetten så fort. Lykke til videre

Hilsen Stein, også i Super-kombi: pointer og weimaraner :-)

Bjørg Vaage sa...

STORE GRATULASJONER fra John og meg! Veldig stolt av deg som heiv deg på VK'n på lørdag. Neste gang slår dere dem ned i stylvane...

Frank Ådne Pedersen sa...

Takker så mye for hyggelige meldinger og for at dere er innom bloggen. Setter stor pris på det. Den lille damen fikk løpetid i dag og er dermed klar til neseheiaprøven 19 april. God timing. ;-)