mandag 17. desember 2012

Første møte med Weimaraner


I går skjedde det noe merkelig på Borestranda.
Jeg og Uma stakk ned for å trimme oss litt etter å kun ha måket snø i 3 dager :-)
Uma hadde for et par år siden et litt uheldig møte med 3 Irske ulvehunder på Hellestøstranda, og har siden da ikke vært særlig glad i å møte andre hunder.
Etter å ha spasert et par hundre meter møter vi et voksent par med en engelsk setter i bånd. Uma holdt god avstand og jaktet vekk fra engelsken (hun var løs)
Etter en stund runder vi ned på stranda og møter ei dame med en 1.år gammel golden, hanne. Uma er ikke sugen på lek selv om ungdommen spiller opp til dans.

Vi rusler videre og får et lite glimt av våren med 7°C i lufta og to måker som sender oss et par vårklynk fra oven. Jeg tenker at det er kort mellom årstidene på Jæren. Jeg fikk vårfølelsen rett i magen her ute, før sola "snur" og før jul mens Entreprenør Risa ennå jobber for fullt med å få brøytet opp de Jærske veiene etter helgas ekstremvær.
Ja det var ekstremt, selv en Mehamngutt må innrømme det. Måtte faktisk kjøpe en ny gummistrekker til fortøyningen på båten da den ene hadde røket tvers av på lørdag. Turde nesten ikke krype ut til båten i stormkastene. (Se bilde tatt fra bilen)
 Jåttåvågen 15/12 kl. 1045.

Så skjer det artige. 150 meter lengre borte kommer det en mann og ei bikkje ned på stranda. Jeg synes det ser ut som en Vorsteh på kropp og oppførsel og Uma begynner å løpe mot mann og hund. Den andre bikkja stopper opp og kikker på Uma som kommer løpende. Uma stopper og snur mot meg. Men hun gir seg ikke. Hun ville liksom bort til den andre hunden, noe jeg syntes var veldig rart.

Vi nærmer oss litt om litt og Uma fortsetter å ville bort til den andre, som jeg da har oppdaget er en Weimaraner. 
Dette er første gang Uma møter en Weimaraner etter at Bella forlot oss i mars og hun godtar denne unge tispa fra første sekund. Tispa er bare 7 mnd gammel og ganske vill, noe som normalt Uma ikke liker. Men her finner de tonen umiddelbart og leker som om de var gamle bekjente. Helt merkelig, eller??
Det var i allfall kjekt for bikkjene og den unge Weimaranertispa sov nok godt i natt. Ble faktisk litt glad i magen der ute kjente jeg :-))


Uma og Ask

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello friend: I've been visiting your web and I found "great", with good newspaper articles.

I would like to share with you and your readers more information about the Weimaraner dog breed.

I hope you like my blog "Dogs and Cats" and leave me a comment if you fancy.

Greetings from Spain