søndag 13. desember 2009

Mitt første rådyr

Lørdag 12 desember 2009 kl 1120 datt mitt første rådyr. Ca 70 meters hold, kal. 6.5-55.
Hadde god tid til å forsikre meg om at det ikke var flere dyr i lag og bukkekillingen datt som den skulle. Etter 5-10 minutter dukket dachsen Tussi opp og ville ha belønning for sin innstats. Hun fikk det :-)
All jakt med hund er gøy og rådyrjakt er faktisk helt på høyde med jakt over stående fuglehund. Det hviskes på jaktradioen, bikkja har funnet fot. Losen starter. Nærmer seg og går forbi deg. Kommer tilbake og forsvinner over kollen. Noen har sett dyr men ikke på skuddhold. Så, plutselig kommer dyret og pulsen stiger. Alt gikk slik jeg hadde tenkt i går. Jeg byttet post underveis utfra hva som ble sagt på radioen og utfra hvor jeg trodde det kunne skje noe.
Herlig å være igang.
Til dere byjenter som leser dette og synes det er forferdelig har jeg ingen trøstende ord. Maiken og Julian syntes dette var stas. Vi fyrte bål og koste oss med pølser og ytrefilet av rådyr, som smaker utmerket en sådan stund :-)
Takker jaktgjengen fra Harkmark for en fin opplevelse og for en fin førjulsgave. Nå blir det rådyrkjøtt til jul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Et fint dyr Frankie, det blir nok
slutt på fuglejakta etter dette ja.

Mvh Jan S

Anonym sa...

Hei Frank et al.

Ser at du diversifiserer innen jakt, utmerket! Jeg bedriver selv litt av det samme, men da med støtende weimaraner ;-)

Jeg ønsker dere en riktig god jul og et godt nytt år, og håper vi treffes i det nye året.

Hilsen Stein, Rikke, Fryd og Sanne (ny weimaraner)